Varför ska du ha en podd?

Varför ska man ha en podd

Podcasts överallt. Varför ska du ha en podd? Varför börjar så många kreatörer göra poddar när det tar så lång tid?

Det går inte att förneka att inspelning av en podcast innebär extra arbete. Även om det blir din hobby och du tycker om att skapa den så kommer den att ta upp allt från någon enstaka till tiotals timmar från din kalender varje månad. Inte så konstigt att du  tvivlar på meningen med detta åtagande.

I den här texten så ska jag visa dig att detta arbete lönar sig!

Du bygger upp ett varumärke och marknadsför ditt företag

Du har säkert redan hört att det är mycket värt att bygga upp bilden av en expert på Internet.  Vad handlar allt det här om?  Det handlar om att få folk att associera dig med att vara expert inom ett visst område.

En av delarna för att bygga bilden av en expert är att dela med dig av din kunskap. När mottagarna ser att du känner till en given fråga är det lättare för dem att lita på dig och vid behov så kommer de att vända sig till dig för att få hjälp med sitt problem.

Hur förhåller sig en podcast till detta? Regelbundna inspelningar fyllda med kunskap eller inspiration kommer definitivt att stödja din image. Naturligtvis kan du köra en blogg eller en profil på sociala medier samtidigt. 

Fördelen med en podcast är att publiken kan höra dig och ditt tonläge när du pratar om de sakerna du brinner för. Därmed kan de snabbare avgöra om de är på samma spår som dig. Rösten gör underverk.

Att bygga upp bilden av en expert är en lång process. Att bygga en gemenskap kring din podcast kan vara lika lång. Detta lönar sig dock jättebra, eftersom mottagarna uppmärksammar dig mycket – mer än till exempel under några sekunder i sociala medier.

Bygg en gemenskap kring din podcast

Poddlyssnare är en extremt värdefull grupp av mottagare i en tidevarv av snabb konsumtion av innehåll. De spenderar mycket tid på att lära sig om ditt innehåll. Jämför 30 minuter på att lyssna på ett avsnitt mot 3 sekunder på att titta på en kort video på sociala medier som snabbt scrollas förbi. 

Det kan vara så att när podden växer så kommer du att få meddelanden eller förslag relaterade till de ämnen som dina avsnitt omfattar. Det är ett bra sätt att ge dina gemenskaps-medlemmar värdefull kunskap, inspiration eller underhållning. Kom ihåg att inte all podcast måste utbilda dina lyssnare. Vissa vill lyssna för att bli inspirerade eller för att skratta.

Du har säkert hört mycket om värdet av en engagerad gemenskap online. 

Tack vare detta kommer du att kunna bygga upp trovärdighet. Exempelvis din  e-handel eller att öka chanserna till en framgångsrik bokutgivning. Framförallt så kommer du att  knyta nya kontakter både privat med företag. 

En podcast hjälper med detta. 

Du lär känna dig själv med en podcast

En av delarna i att bygga bilden av en expert och bygga en gemenskap är att visa ditt arbete och ditt liv från insidan. Ta det lugnt! Det handlar inte om att dela ditt privatliv och prata om hela ditt liv öppet med omvärlden. Du kan göra det om du känner för det, men det är inte alls nödvändigt. Du kommer att samla människor runt dig som är intresserade av ämnen som ligger dig nära och som du vill prata om.

Det finns utrymme i podden för att diskutera kundsamarbeten eller att svara på de problem som era kunder står inför och lösningar på dessa. Det är mycket möjligt att en av dina kommande lyssnare brottas med ett liknande problem som du tar upp i ett av dina avsnitt och din podd kommer därför vara mycket användbar för dem!

Podcastavsnitt med en polsk äventyrare Kamila Kielar

I en sådan inspelning kan du berätta vad som var din väg till ditt nuvarande yrke eller vilka svårigheter du mött i din verksamhet. Det här visar ditt arbete bakom kulisserna. Lyssnare brukar uppskatta sådana ämnen och är övertygade om att det finns någon på andra sidan som är ärlig och villig att dela med sig av sina erfarenheter.

Läs mer på Poddstugan

Relation med lyssnare

Eftersom en podcast kan vara obegränsad i längd har du råd med en längre diskussion. Tack vare detta fördjupas ämnet, du glider inte bara på ytan av frågan. Detta etablerar också en relation med dina lyssnare. Du går ut med dem på en promenad eller följer med dem i matlagningen som en god vän.

Poddsändningar hjälper dig att träffa andra människor online. Poddvänskap har också fördelar: till exempel kan du gästspela hos en annan poddare och exponera dig själv för en bredare publik. Eller kanske bjuda in någon till ditt avsnitt?

Som du kan se ger en podcast många fördelar och om du arbetar regelbundet. Den kommer att stödja bilden av dig som en expert och attrahera rätt personer till dig. Ja, själva monteringen kan vara tidskrävande, därför är jag här för att hjälpa dig med det. Låt oss prata om poddredigering!

Vill du fokusera på att spela in din podcast? Inga problem! Jag kan sköta resten av arbetet.

Jag erbjuder min kunskap, erfarenhet och glädje. Kolla vad jag kan göra för dig.

Läs också