Poddplanering. Vad ska du tänka på innan du börjar att spela

Poddplanering

Genom att planera din podcast kommer ditt arbete med inspelningar att förbättras och ge dig en känsla av att du har kontroll över situationen. Tack vare rätt förberedelser kommer du inte att behöva spendera natten med att fundera på morgondagens ämnen, eller vem du ska bjuda in till avsnittet som ska släppas om två dagar.

Redan i planeringsstadiet fastställs inslag som kommer att stanna kvar länge, till exempel musik eller cover.

Vad måste du göra innan du trycker på REC i ditt inspelningsprogram för första gången? I den här texten kommer jag att berätta om:

  • hur väljer du namnet på podden
  • hur ofta kan du publicera nya avsnitt
  • hur väljer du musiken
  • hur kan du designa ett omslag för din podd
  • hur kan du planera nya avsnitt

Poddens namn 

Det finns ett viktig råd om poddens namn: Låt namnet göra det tydligt vad podden handlar om.

Det upp till dig själv att välja om du vill följa detta råd, eller göra det på ditt eget sätt.

Dock är det värt att förtydliga att om din titel speglar det podcasten kommer att handla om så ökar chanserna att lyssnare som är intresserade av just det ämnet kommer att lyssna på just din pod.

Hur ofta ska du publicera?

I en idealisk värld släpps poddar med jämna mellanrum, helst en gång i veckan. Men innan du antar denna utmaning (eftersom det är en riktig utmaning, särskilt om du tänker ta itu med varje steg i produktionen och efter produktionen själv), tänk på … din livsstil, vilken tid har du att avsätta för att podda och hur är realistiskt för dig att hinna göra under en månad.

  • Hur ofta kommer du att spela in nya avsnitt?
  • Hur många avsnitt kan du spela in på en session/ en dag?
  • Om din motivation att podda tillfälligt minskar, har du något inspelat avsnitt som reserv du kan använda?

Återigen, du behöver inte släppa poddar med ett bestämt tidsspann, utan det är möjligt att välja att publicera spontant. Du kan välja vägen för spontan publicering. Det är dock känt att regelbundenhet hjälper lyssnarna att veta vad de kan förvänta sig av dig och ditt program.

Om du bestämmer dig för att publicera dina avsnitt med en specifik frekvens och du har gjort det tydligt för dina lyssnare, försök att hålla dig till det du sagt. Łosiologia – min podcast – kommer ut varannan vecka från början och denna frekvens passar mig väldigt bra.

Poddplanering. Skärmklipp från Spotify for podcasters
Stadig växande followers. Podden släpps med jämna mellanrum (två veckor). Skärmklipp från Spotify för Podcasters

Poddens omslag

När du startar en podcast är de två viktigaste komponenterna: podcastens innehåll och att ha tillgång till en inspelningsutrustning. Därefter är du redo att starta inspelningen, men det finns övriga faktorer som du även bör ta i beaktning.

På poddappar har varje podcast sitt eget omslag. Omslaget är ett bra sätt att fånga din publiks uppmärksamhet. När det kommer till din podcasts omslag kan du välja att göra ett enkelt, med exempelvis ett foto vilket du kan skapa i exempelvis Canva.

Ett annat alternativ är att investera i en logotyp till din podcast som kan användas som omslag. Podcast omslaget kan vara detsamma för alla avsnitt, eller så kan det ändras beroende på avsnittets tema.
Jag har färdiga mallar (i Canva), som jag kompletterar varje avsnitt med ett annat tematiskt foto. Detta är min gyllene medelväg: varje avsnitt har olika grafik, men de färdiga mallarna sparar tid när det kommer till förberedelserna.

Musik för din podd

Alla poddar har inte ett intro, outro eller innehåller jinglar. Endel poddar består endast av talande. Om du väljer det här alternativet behöver du inte oroa dig för denna punkt.

Om du vill ha ett intro kan du välja att skapa ett intro som består av enbart musik eller med din podcast röst och bakgrundsmusik. Du kan klistra in introt som gjorts på detta sätt i början av alla dina avsnitt. Du kan göra exakt samma sak med ett outro, som är slutet på en podcast.

Musik som kan användas finns att tillgå via både gratis- och betaltjänster. Jag använder: Sound Stripe.

Poddplanering. Musik från Soundstripe

Poddplanering – förbered några avsnitt

Genom att vara förberedd och planera kan du underlätta i det mesta i livet, och det är inte annorlunda med att köra en podcast. Om du redan vet vad din publicering frekvens kommer att vara, gör en plan för minst 10 avsnitt. Vilka ämnen kommer du att ta upp? Kommer du att göra det ensam eller tillsammans med gäster?

Spontan inspelning av ett solo avsnitt kanske inte kräver noggrant organisation, men det kommer att vara helt annorlunda för avsnitt som du ska genomföra tillsammans med en gäst. Här påverkas inspelningen inte enbart av din insats, utan även gästens, därför är det en rekommendation att se till att boka sådana tider i förväg.

Ett tips är att spela in något eller några poddavsnitt som du kan ha på lager. Dessa avsnitt kan du använda om du saknar tid, möjlighet eller engagemang att spela in avsnitt vid något senare tillfälle.

Jag håller tummarna för dig! Det finns fortfarande mycket utrymme för nya poddar på Internet, det finns ingen anledning att skjuta upp publiceringen. Om något skede av att förbereda ditt program fortfarande känns som ett mysterium för dig, kan du  kontakta mig – jag kommer gärna att hjälpa dig att få klarhet i dina funderingar.

Vill du fokusera på att spela in din podcast? Inga problem! Jag kan sköta resten av arbetet.

Jag erbjuder min kunskap, erfarenhet och glädje. Kolla vad jag kan göra för dig.

Läs också